Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς πώς τώρα μου ήρθε στο νου ο Φραντς Φανόν (1925-1961), ο οποίος έχει γράψει ένα εκπληκτικό βιβλίο, ΤΗΣ ΓΗΣ ΟΙ ΚΟΛΑΣΜΕΝΟΙ [Les damnés de la terre], το ποίο στα ελληνικά κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Κάλβος" του δαιμόνιου Γιώργου Χατζόπουλου. Δεν το έχω πρόχειρο το βιβλίο, αλλά πριν το διαβάσω στα ελληνικά είχα κάνει μια παλικαριά να το διαβάσω στην παρισινή μου περίοδο. Ήταν κάπως δύσκολο για μένα, αλλά είχα διαβάσει πολλά άλλα για τον Φανόν, αφού στο Παρίσι η συνάφεια με έναν κόσμο που έψαχνε ερείσματα για να δει τι θα κάνει στην πατρίδα του, βοηθούσε σε προβληματισμούς χρήσιμους για την αποικιοκρατία, τους αποικιοκράτες, τον ιμπεριαλισμό, την απελευθέρωση, τον αγώνα και τους αγώνες γενικώς.
Έτσι, λοιπόν, με μια παράλληλη ερμηνεία θεωρώ ότι σήμερα βιώνουμε την αποικιοκρατία με ελαφρώς διαφορετικούς όρους. Οι Μεγάλες Δυνάμεις, η Γερμανία, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Διεθνής Τράπεζα, η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Τρόικα, φαντάζουν λίγο-πολύ ως οι σημερινοί αποικιοκράτες που δεν χρειάζεται να έχουν στρατεύματα στην χώρα μας. Τα Μνημόνια είναι αρκετά.
Γράφει κάπου ο Φανόν ότι η ιστορία μας διδάσκει καθαρά ότι η μάχη κατά της αποικιοκρατίας δεν περνά απαραιτήτως και απευθείας από τις γραμμές του εθνικισμού.
Γράφει σχετικά ο Edward W. Said, στο βιβλίο του "Κουλτούρα και ιμπεριαλισμός": Ο Φανόν ήταν ο πρώτος μείζων θεωρητικός του αντι-ιμπεριαλισμού, ο οποίος συνειδητοποίησε ότι ο ορθόδοξος εθνικισμός ακολούθησε τον ίδιο δρόμο που είχε ανοίξει ο ιμπεριαλισμός, ο οποίος όιταν έδειχνε να παραχωρεί την εξουσία στην εθνικιστική αστική τάξη στην πραγματικότητα επέκτεινε την ηγεμονία του. Η διήγηση, συνεπώς, μιας απλής εθνικής ιστορίας είναι η επανάληψη, η επέκταση καθώς και η γέννηση νέων μορφών ιμπεριαλισμού. Εάν μείνει μόνος, ο εθνικισμός μετά την ανεξαρτησία θα "διαλυθεί σε τοπικισμούς μέσα στο κούφιο κέλυφος του ίδιου του εθνικισμού"...
Εκτός μόνο -λέει ο Φανόν- "κι αν γίνει ένα γρήγορο βήμα [...] από την εθνική συνείδηση στην πολιτική και κοινωνική συνείδηση". Σε όλο το βιβλίο "Της γης οι κολασμένοι" [που γράφτηκε στα γαλλικά], ο Φανόν θέλει κατά κάποιο τρόπο να συνδέσει τον Ευρωπαίο καθώς και τον αυτόχθονα σε μια νέα μη αντίπαλη κοινότητα επίγνωσης και αντι-ιμπεριαλισμού. Και γενικώς το μήνυμα ήταν ότι πρέπει να απελευθερώσουμε όλη την ανθρωπότητα από τον ιμπεριαλισμό κ.λπ. Θ' αναρωτηθεί κανείς είναι τελικά δυνατόν να συμβεί κάτι τέτοιο; Δεν υπάρχει περίπτωση ν' απαντηθεί. Μέχρι σήμερα το μόνο που βλέπουμε είναι να θριαμβεύει ο ιμπεριαλισμός.
- Εδώ, παρακάτω, αναδημοσιεύω ένα κειμενάκι από αφιέρωμα της «Μοντ Ντιπλοματίκ» στον Φραντς Φανόν, που αναδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Η ΕΠΟΧΗ, 3/9/2012
Διαρκής αγώνας σε μια σύντομη ζωή
Του Τόμας Ντελτόμπ
Η ζωή του Φραντς Φανόν, που γεννήθηκε στη Μαρτινίκα (γαλλικό υπερπόντιο διαμέρισμα) τον Ιούλιο του 1925, υπήρξε σύντομη: ήταν μόλις 36 ετών όταν πέθανε από λευχαιμία στην Ουάσινγκτον, τον Δεκέμβριο του 1961. Μαύρος, από τις Αντίλλες, ο Φανόν γνώρισε ανέκαθεν τον ρατσισμό. Ανακάλυψε όμως σε όλη του την έκταση το διεστραμμένο χαρακτήρα του στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Κατετάγη εθελοντικά στις Ελεύθερες Γαλλικές Δυνάμεις το 1943, όπου γρήγορα αντελήφθη το διφορούμενο χαρακτήρα αυτού του στρατού, που, ενώ αντιμάχεται τον ναζισμό και εξαίρει την εθνική κυριαρχία, διαιωνίζει στους κόλπους του φυλετικές διακρίσεις και αποικιοκρατικές μυθολογίες. «Εξαπατήθηκα!» γράφει, με πικρία, τον Απρίλιο του 1945. Εξεγερμένος, εκτός εαυτού, έτσι παρέμεινε ο Φανόν όλη του τη ζωή.
Του Τόμας Ντελτόμπ
Η ζωή του Φραντς Φανόν, που γεννήθηκε στη Μαρτινίκα (γαλλικό υπερπόντιο διαμέρισμα) τον Ιούλιο του 1925, υπήρξε σύντομη: ήταν μόλις 36 ετών όταν πέθανε από λευχαιμία στην Ουάσινγκτον, τον Δεκέμβριο του 1961. Μαύρος, από τις Αντίλλες, ο Φανόν γνώρισε ανέκαθεν τον ρατσισμό. Ανακάλυψε όμως σε όλη του την έκταση το διεστραμμένο χαρακτήρα του στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Κατετάγη εθελοντικά στις Ελεύθερες Γαλλικές Δυνάμεις το 1943, όπου γρήγορα αντελήφθη το διφορούμενο χαρακτήρα αυτού του στρατού, που, ενώ αντιμάχεται τον ναζισμό και εξαίρει την εθνική κυριαρχία, διαιωνίζει στους κόλπους του φυλετικές διακρίσεις και αποικιοκρατικές μυθολογίες. «Εξαπατήθηκα!» γράφει, με πικρία, τον Απρίλιο του 1945. Εξεγερμένος, εκτός εαυτού, έτσι παρέμεινε ο Φανόν όλη του τη ζωή.
Μετά τον πόλεμο, φοιτητής της Ιατρικής στη Λυών, εξειδικεύεται στην ψυχιατρική και αναπτύσσει πάθος για την φαινομενολογία και τον υπαρξισμό. Το 1952, οι εκδόσεις Ιditions du Seuil δημοσιεύουν το πρώτο του βιβλίο, Peau noire, masques blancs (Μαύρο δέρμα, λευκές μάσκες), που τον καθιερώνει -ήταν τότε 27 ετών– ως έναν από τους πιο διεισδυτικούς διανοητές του φυλετικού μηχανισμού.
Ψυχίατρος, ο Φανόν διακρίνεται επίσης στην επαγγελματική του άσκηση. Στο νοσοκομείο της Blida-Joinville, στην Αλγερία, όπου διορίστηκε το 1953, εισάγει νεωτεριστικές και χειραφετητικές μεθόδους εμπνεόμενες από τη θεσμική ψυχοθεραπεία. Ο πόλεμος, όμως, της Αλγερίας, που ξεσπά στα τέλη 1954, τον υποχρεώνει να λάβει θέση. Παραιτείται με πάταγο το 1956, μπαίνει στην Τύνιδα στην ομάδα της El Moudjahid,εφημερίδας του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου (FLN) και δημοσιεύει, στις εκδόσεις Maspero, το έργο L’ An V de la revolutionalgerienne,πουλογοκρίθηκε μόλις κυκλοφόρησε το1959.
Για τον Φανόν, η αλγερινή επανάσταση δεν είναι παρά ένας σταθμός στη χειραφέτηση του αποικιοκρατούμενου κόσμου. Διορισθείς «πρεσβευτής» της προσωρινής κυβέρνησης της Αλγερινής Δημοκρατίας στις ήδη ανεξάρτητες υποσαχάριες χώρες (Γκάνα, Γουϊνέα), στρατεύεται ειδικότερα στην υπόθεση της αφρικανικής ανεξαρτησίας. Πέφτει όμως στο δόκανο της αρρώστιας. Ρίχνεται στη σύνταξη του έσχατου έργου του, Les Damnesde la terre («Οι Κολασμένοι της γης»), έργο σπινθηροβόλο, που κυκλοφορεί λίγες μέρες πριν τον θάνατό του.
Μετάφραση Β.Σ.,
No comments:
Post a Comment