Θα παρακολουθήσουμε τα ρεπορτάζ και τα σχόλια των εφημερίδων για την "παρέμβαση" του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Η "υποδοχή" της σχετικής ανακοίνωσης του ΣΕΗ για τον "ανανεωτή" κ. Λούκο, από την εφημερίδα Καθημερινή:
Χρήσιμες, συνήθως, οι επισημάνσεις και οι κριτικές, όταν βέβαια δεν εκτίθενται οι κρίνοντες, αντί να εκθέτουν όσα έχουν ως στόχο. Όμως, στην «ανακοίνωση–καταγγελία» του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών με θέμα το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, διαπιστώνεται και ένας ιδιότυπος ρατσισμός κατά των ξένων καλλιτεχνικών σχημάτων, με γνώμονα συντεχνιακές αντιλήψεις. Σημειώνεται μεταξύ άλλων στο κείμενο του ΣΕΗ: «Σε φτωχό συγγενή του Φεστιβάλ Αθηνών μετατρέπεται η σύγχρονη ελληνική θεατρική παραγωγή, το οποίο διά του “ανανεωτή” διευθυντή του κ. Λούκου, βασικό σκοπό έχει πλέον την προβολή ξένων συγκροτημάτων. Τα τελευταία, απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στο Φεστιβάλ Αθηνών, αφήνοντας μέχρι στιγμής εκτός του κύριου προγράμματος τις όποιες ελληνικές παραγωγές, που είναι μικρότερες σε αριθμό και δυναμικότητα, ακόμα και από πέρυσι». Με σκληρό ύφος, και αντίληψη που πολύ απέχει από εκείνη ενός διεθνούς φεστιβάλ, σημειώνεται: «Ειδικότερα στο Ηρώδειο, δεν θα παιχθεί ούτε μια ελληνική θεατρική παράσταση... ενώ στους υπόλοιπους κλειστούς χώρους του Φεστιβάλ Αθηνών -που πληρούν τις κατά Λούκον προϋποθέσεις- θα παιχτούν κυρίως ή αποκλειστικά ξένες παραστάσεις». Και πιο κάτω συμπληρώνεται: «Πιστεύουμε ότι, η πλειονότητα των εισαγόμενων θεαμάτων –πολλά από τα οποία κατά την περυσινή εμπειρία κρίθηκαν αμφίβολης ποιότητας– δεν μπορούν να εκφράσουν τις αγωνίες ούτε του Έλληνα ούτε του ξένου θεατή. Αντιθέτως, απευθύνονται σε μια επιλεκτική ομάδα θεατών, που απεξαρτημένοι από την αγωνία του υπόλοιπου κόσμου και κορεσμένοι από κατανάλωση αναζητούν την δήθεν πρωτοπορία και φυσικά δεν αγχώνονται από το απαραίτητο αντίτιμο». Περίεργη επισήμανση όταν είναι σε όλους γνωστό ότι κυρίως νέοι άνθρωποι παρακολούθησαν πολλές από τις περυσινές παραστάσεις του Φεστιβάλ.
Χρήσιμες, συνήθως, οι επισημάνσεις και οι κριτικές, όταν βέβαια δεν εκτίθενται οι κρίνοντες, αντί να εκθέτουν όσα έχουν ως στόχο. Όμως, στην «ανακοίνωση–καταγγελία» του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών με θέμα το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, διαπιστώνεται και ένας ιδιότυπος ρατσισμός κατά των ξένων καλλιτεχνικών σχημάτων, με γνώμονα συντεχνιακές αντιλήψεις. Σημειώνεται μεταξύ άλλων στο κείμενο του ΣΕΗ: «Σε φτωχό συγγενή του Φεστιβάλ Αθηνών μετατρέπεται η σύγχρονη ελληνική θεατρική παραγωγή, το οποίο διά του “ανανεωτή” διευθυντή του κ. Λούκου, βασικό σκοπό έχει πλέον την προβολή ξένων συγκροτημάτων. Τα τελευταία, απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στο Φεστιβάλ Αθηνών, αφήνοντας μέχρι στιγμής εκτός του κύριου προγράμματος τις όποιες ελληνικές παραγωγές, που είναι μικρότερες σε αριθμό και δυναμικότητα, ακόμα και από πέρυσι». Με σκληρό ύφος, και αντίληψη που πολύ απέχει από εκείνη ενός διεθνούς φεστιβάλ, σημειώνεται: «Ειδικότερα στο Ηρώδειο, δεν θα παιχθεί ούτε μια ελληνική θεατρική παράσταση... ενώ στους υπόλοιπους κλειστούς χώρους του Φεστιβάλ Αθηνών -που πληρούν τις κατά Λούκον προϋποθέσεις- θα παιχτούν κυρίως ή αποκλειστικά ξένες παραστάσεις». Και πιο κάτω συμπληρώνεται: «Πιστεύουμε ότι, η πλειονότητα των εισαγόμενων θεαμάτων –πολλά από τα οποία κατά την περυσινή εμπειρία κρίθηκαν αμφίβολης ποιότητας– δεν μπορούν να εκφράσουν τις αγωνίες ούτε του Έλληνα ούτε του ξένου θεατή. Αντιθέτως, απευθύνονται σε μια επιλεκτική ομάδα θεατών, που απεξαρτημένοι από την αγωνία του υπόλοιπου κόσμου και κορεσμένοι από κατανάλωση αναζητούν την δήθεν πρωτοπορία και φυσικά δεν αγχώνονται από το απαραίτητο αντίτιμο». Περίεργη επισήμανση όταν είναι σε όλους γνωστό ότι κυρίως νέοι άνθρωποι παρακολούθησαν πολλές από τις περυσινές παραστάσεις του Φεστιβάλ.
No comments:
Post a Comment